Poradniki

Jak pokonać wypalenie zawodowe : odzyskaj radość z pracy i rozpal kreatywność / Anselm Grün ; przełożył Ryszard Zajączkowski.


Kraków : Wydawnictwo WAM, © 2021. Nr inw. 79282
Wypalenie zawodowe, jeszcze niedawno bagatelizowane, urosło do rangi choroby cywilizacyjnej. Problem jest na tyle poważny, że Światowa Organizacja Zdrowia zdecydowała się umieścić ten syndrom w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Anselm Grün, psychoterapeuta i współczesny autorytet w dziedzinie psychologii, proponuje działania, które pomogą zintegrować umysł, ciało i ducha. Radzi: nie walcz za wszelką cenę o lepszą organizację dnia, a zadbaj o relacje z innymi i przede wszystkim z samym sobą. Autor nie poprzestaje na teoretycznych poradach, ale podsuwa konkretne rozwiązania – rytuały, które pozwolą odzyskać wewnętrzną równowagę i utraconą satysfakcję.


Jak przetrwać hejt : jak rozpoznać, czy twoje dziecko hejtuje lub jest hejtowane ? / Maria Kerth.


Warszawa : SBM, copyright 2020. Nr inw. 79283
Hejt – mowa nienawiści – jest zjawiskiem powszechnym i nie tylko wirtualnym – szczególnie mocno dotyka dorastającą młodzież. Jak rozpoznać, że pojawił się on w życiu twojego dziecka? Czy jest ono sprawcą, czy ofiarą? Jak możesz mu pomóc jako rodzic? Poradnik kompleksowo opisuje zjawisko hejtu i jego destrukcyjny wpływ na młodego człowieka, jednocześnie podając zbiór narzędzi do zwalczenia problemu.


Jak rozpoznać i pokonać uzależnienie od smartfona : praktyczne wskazówki i ćwiczenia / Hilda Burke ; przekład Agata Trzcińska-Hildebrandt.


Warszawa : Zwierciadło, 2021. Nr inw. 79284
Uzależnienie od telefonu jest podobne do uzależnienia od hazardu i nadużywania alkoholu. Może przytrafić się każdemu. Jego konsekwencje obejmują stres, depresję, bezsenność i nie tylko. Niniejszy poradnik pokazuje, jak zrozumieć nałogowe zachowania i jak one kontrolują nasze życie. Wykorzystując praktyczne wskazówki i interaktywne ćwiczenia, można powstrzymać niezdrowe nawyki i odzyskać wewnętrzny spokój.


Perfekcyjni do bólu : jak uwolnić się od perfekcjonizmu maskującego depresję i odzyskać zdrowie / Margaret Robinson Rutherford ; tłumaczenie Joanna Gilewicz.


Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2021. Nr inw. 79293
Książka skierowana jest do osób skrajnie samokrytycznych, napędzanych nierealistycznymi wymaganiami wobec siebie i jednocześnie cierpiących w samotności. Margaret Robinson Rutherford pokazuje, jak krok po kroku zrozumieć perfekcjonizm i ukrytą za nim depresję. Uczy, jak rozpoznawać błędne przekonania na swój temat, jak nawiązać kontakt z tłumionymi emocjami oraz jak się z nimi zmierzyć, by móc rozpocząć proces zmiany. Zawarte w książce konkretne wskazówki pomogą wyciszyć wewnętrznego krytyka i zrozumieć, że prośba o pomoc nie wynika ze słabości, lecz jest oznaką siły. Ten poradnik to pierwszy krok w zrozumieniu i zaakceptowaniu swoich uczuć i początek nowego, mniej perfekcyjnego życia.


Siedem praktyk szczęścia : osiągnij wewnętrzny spokój i harmonię dzięki neuronauce i starożytnej mądrości w coraz bardziej chaotycznym i niespokojnym świecie / Rick Hanson ; przekład Anna Sawicka-Chrapkowicz.


Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2020. Nr inw. 79301

Książka Ricka Hansona przypomina, że szczęście wcale nie zależy od zewnętrznych okoliczności – to stan umysłu, który możemy osiągnąć, i wybór, którego możemy dokonać. Autor krok po kroku prowadzi nas przez siedem uniwersalnych praktyk, które pomagają osiągnąć głębokie i trwałe poczucie szczęścia. Opiera się przy tym na wynikach najnowszych badań z zakresu neuronauki i sięga po ponadczasowe idee starożytnej mądrości Wschodu – to połączenie określił mianem neurodharmy. Hanson zaleca, byśmy trenowali umysł i koncentrowali się na dobrych wydarzeniach, gdyż to pozwala trwale zmienić struktury neuronalne mózgu. W wyniku ewolucji nasz mózg jest nastawiony na skanowanie otoczenia w poszukiwaniu złych wiadomości, bolesnych przeżyć i zagrożeń. Nadmiernie się na nich skupia, przesadnie na nie reaguje, a co więcej – przechowuje je w pamięci niezwykle długo. Kiedyś pozwalało to ludziom przewidywać niebezpieczeństwa i przetrwać, dziś głównie szkodzi, jest źródłem cierpienia i konfliktów. Negatywne nastawienie mózgu możemy kompensować, otwierając się na to, co pozytywne i korzystne, oraz to chłonąc. W tym pomagają bardzo proste praktyki i ćwiczenia.


Zerwij z mediami społecznościowymi : proste wskazówki, jak świadomie korzystać z serwisów spolecznościowych / Chloe Ramsden ; przekład Tomasz Tesznar.


Kraków : Lingea, 2021. Nr inw. 79305
Media społecznościowe są ważną częścią współczesnego życia, jednak często pozbawiają nas energii, rozpraszają i wprawiają w zły nastrój. Autorka przedstawia praktyczne wskazówki jak zmienić stare nawyki i nauczyć się czerpać z internetu to, co najlepsze.